Along came Nelly...

Alla inlägg under december 2011

Av Mrs Unique - 27 december 2011 13:04

Nu vart det så igen, att jag inte hunnit med bloggen fastän jag så försökt... Det har inte varit en lugn stund alls sen sist, i mitt liv. Tänkte försöka hinna skriva ner lite av allt jag tänkt, funderat öve roch och allt Nelly lärt sig på sistone.


NELLY

Har lärt sig att berätta om hon är hungrig ("unn-gii!") eller ej ("nä-ungi"), eller vill vara nära/byta blöja ("ungu"). Hon har även lyckats stärka nacken ytterligare och älskar numer att bada och ta lite simtag i badkaret; har även hunnit bada med pappa i stora badkaret   

Den första julen gick rätt smärtfritt förutom att jag kunde känna mig lite halvt överkörd emellanåt, men tror inte det var meningen av någon. Hon fick julklappar av farmor & farfar, Jenny & Pontus, Jonas & Kirsi & pojkarna, mormor & morfar och morbröderna och självklart från oss. Så med andra ord blev det en hel drös med klappar i år så nu har hon så hon klarar sig  

Vi började ge henne magdroppar efter 4 veckor, varav 2 veckor med konstant skrik typ. eftre det blev magen mycket bättre och hon har lyckats hålla maten nere bättre samt sover längre och skönare. Skönt för alla, för vem vill väl ha en konstant ubertrött mamma som inte har mycket kvar av tålamodet emellanåt?? Men nu mår vi alla mycket bättre.

Vi har även börjat ha henne på mage på filt på golvet och hon trivs rätt bra med det nu mer. En annan sak är att hon inte sover själv längre, endast i famnen eller babyskyddet; och på nätterna mest på min mage och eventuellt mellan oss i sängen.


LOLA

Och så har vi lilla Lola.... vad ska man säga. Hon är mer "olydig" busig än förut och är jämt på Nelly och ska pussas eller är i hennes rum och stökar, gräver sönder rabatten utanför huset och är i sängen där hon inte får...Hoppar på våra besökare för det mesta men det är inte bara hennes fel; det är lika ofta besökarna som säger sig veta hur man ska göra, men lik förbannat busar de upp henne till bristningsgränsen även om vi säger åt dem att sluta eller tar hennne bort, då följer de efter. 


FÖRÄLDRARNA

TRÖTT mamma, och lagom trött pappa som kämpar sig upp varje dag för att få ordning på dygnet, men det är SVÅRARE än SVÅRAST just nu. Det är många som vägrar förstå detta och det tär på oss som par och som familj samt på förhållanden till dem som tjatar om detta hela tiden.


Julafton firades hemma hos svärföräldrarna och juldagen hemma hos mina föräldrar, senare även hos Jonas och Kirsi med besökare från USA, Jan-Ole och Cindy (hennes dotter och dotter-dotter), för att de ville se Lola igen. Annandag jul var vi hemma och tog emot besök innan Lelle ringde för att han ville ha besök, så då for vi dit och sen hem och vila. Idag har vi endast vilat upp oss och så råkade det bli en ny tv från elgiganten; en 32" LCD tv för 219€  


Men nu ska jag gå å klä på mig och göra mig i ordning.Bloggar igen då jag hinner...


Våran fina rosa julgran i år!!


   


Sedan hittade jag även en bild på min gravid mage dagarna innan Nelly föddes!! Förstod aldrig att jag var så stor som på bilden...  

 

Av Mrs Unique - 18 december 2011 16:28
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Mrs Unique - 17 december 2011 20:07

Idag blev Nelly 4 veckor gammal och utöver det så var det dags för Mommo-lisas begravning. Nelly och jag valde att stanna hos farmor och farfars lägenhet, det visade sig vara det bästa valet i slutändan; det blev matdags 2gånger på  1h!  men det berodde delvis också på att jag inte orkade psykiskt med detta... lite tråkigt då John fick klara sig själv och dessutom var han en dem som bar henne till sista vilan.  

 

På kaffet efteråt var de rätt många som kom som var med vid begravningsceremonin också, men det var även många kondoleanser som lästes upp.  När prästen stod upp och pratade vid ett tillfälle så gjorde Nelly ett nytt kul ljud ("ujj!"), Både john och jag blev fulla i skratt.    många av de gamla som var där kikade mycket på lilla Nelly och tyckte att hon var  söt och de blev impade av hur mycket hår hon hade efter bara 4 veckor sa de. Sen var det mycket skrik trots blöjbyte och matning...

Träffade även på "Mojje" och hennes dotter på kantarellen då vi var och handlade. Fick beröm även där, trots att dottern tyckte att mamma Mojje kände hela kantarellen.haha   

Av Mrs Unique - 11 december 2011 10:50

Vi ska om ett par timmar åka iväg på likvaka för "Mommo-lisa"... Vet ej ännu om jag kommer klara av att se henne eller så, hur gärna jag än vill så har jag fruktansvärt svårt för döden över

lag. Det är något som funnits sen min mormor dog för 12 år sen snart....Vet ej vad det kan bero på men det påverkar mig starkt än idag, för att inte tala om själva begravningen, det brukar inte gå någe vidare.


vi är övverens om att Lillan skulle följa med oavsett ålder, spelade ingen roll att hon inte förstår än. Jag vill att hon ska få ta del av detta för att det skulle vart så oavsett om jag vart gravid (då skulle hon vart med i magen jue).... Men vi får väl se.  


Bild lånad från Google!!

Av Mrs Unique - 9 december 2011 19:24

Före jag blev gravid första gången så visste jag bara jättelite om barn och dyl. medans nu efter ett par veckor kan långt mer än man trodde!

Man börjar nu förstå varför många blir osams med svärmor/mamma eller andra nära relationer, de vill en oftast bara väl men det kan bli så fel om man inte aktar sig. Jag känner själv att jag kan bli så fruktansvärt arg om någon försöker påpeka att man inte tar hand om sitt barn rätt, även om de bara "ger tips", speciellt vanligt det där med amningen...


Jag och John sa att vi endast skulle ge nappen på natten om det var kris, men nu när man sitter här och är supertrötta så händer det att man snabbt faller in i ett mönster, man orkar inte gå runt och vagga natta som dag, man ger nappen som tröst- man får vila och en för tillfället nöjd bebis (förutsatt att man kollat blöjan och ammat osv). Nu börjar vi dock landa lite i rollerna som mamma och pappa, det känns bra. Men en sak jag hoppas vi aldrig kommer göra är att ge henne nåt hon skrikit sig till, oavsett hur trötta vi är... 


Jag önskar att någon talat om hur jobbig den första tiden kan vara på riktigt, hur lite man funkar med minnet och hur det känns efter förlossningen, att man kan få svår ångest de första 8 dygnen, utöver graviditeten. Men sånt är livet, man kan inte alltid få veta allt.   

Av Mrs Unique - 9 december 2011 18:12

vet inte riktigt vart jag ska börja...det har hänt så mycket bra grejer men även tråkiga såna på sistone...


Men iallafall, Nelly har sen hon börjat få sina D-vitamin droppar, fått hemskt mycket ont i magen och släpper inte ifrån sig alls som förut.    Så förra natten, bland annat, fick jag sova 3,5h lite drygt då hon inte kunde sova annat än i min famn och jag måsta hela tiden bära eller vagga henne i famnen... behöver jag då ens säga att den där känslan av att vara utvilad och någorlunda fräsch (som flera sa att jag var) försvann och ersattes av en sorts zombie-feeling  


Sen dog ju även Johns mormor igår (torsdag) och det har ju inte vart så lätt att gå igenom för nån av oss tyvärr, men det är det inte för någon tror jag just nu. Men vi kan glädjas åt att hon hann träffa Nelly innan hon valde att "checka ut". Hon verkade ta farväl då vi hälsade på henne på tisdagen innan, det gjorde vi med faktiskt. Tror nog att vi förstod varandra allihop, rätt bra. Hon är saknad men man har annat att fundera över och glädjas åt.


Nelly som hade så fin hy när hon föddes har nu efter snart tre veckor drabbats av stora och fula "pripplor" på kinderna och bakom öronen. Hon kan även ta upp huvudet rätt länge nu och rullar lätt över på sida då hon vill och har börjat hoppa mellan oss i sängen på nätterna.  Och så gick bilen äntligen genom besiktningen idag! *glad*



Fattar inte hur man hinner blogga som nybliven mamma riktigt, tycker jag inte hinner annat än att ta hand om lillan och fara till stan för en massa ärenden gällande henne!! men jag försöker blogga så ofta jag hinner/kommer ihåg! (Minnet är bra men kortare än vanligt!!)


Av Mrs Unique - 9 december 2011 18:07

Nu har jag försökt fixa en ny header till bloggen då den andra inte längre var aktuell. Blev ganska nöjd, med tanke på att jag hade en gråtande/ammande bebis i famnen!


har tänkt skriva ett till inlägg som jag började på för länge sedan men som jag aldrig blev klar med! men först blir det ett blöjbyte på "Nellan"!!

Av Mrs Unique - 1 december 2011 15:04

idag har vart en rätt tungrodd dag för Nelly, med det menar jag att förutom förkylningen fick av mej efter fölossningen även spytt och haft diarré hela dagen, fortsätter det ringer vi till sjukhuset imorgon   


Igår passade vi på att hämta lite d-droppar åt lilla på apoteket och var en sväng via SOS, alla verkade så glada över att få se henne IRL, och hörde att mina gulliga klasskompisar hade en present på gång   jag skulle inte få tro att de glömt bort mig sa de  

var till rådgivningen med Nelly i förrgår och då hade hpn växt en hel cm på längden och gått upp 95gr. lite för lite sa hon, skulle ha fått en tid nu kommande vecka men det fanns ingen ledig tid för den extra kontroll som borde göras, vi skulle få ringa upp om det var något som hände. 


beställde även johns julklappar på nätet med nelly i famnen ´, liksom nu :P

hoppas han blir glad över dem nu bara!!  


ska gå å amma lillan IGEN nu, men får uppdatera igen vid tillfälle :)

Presentation


Hoppas du kommer trivas!



Buzzador

Fråga mig

14 besvarade frågor

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Lämna ett avtryck

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Senaste inläggen


Skapa flashcards