Along came Nelly...

Alla inlägg under maj 2011

Av Mrs Unique - 15 maj 2011 17:40

Mrs Uniques man gör en litet blogginlägg angående våra framtida barns barnprogram på tv.

Orsaken till att jag skriver det här är att dagens barnprogram är helt sjuka i huvudet. Som t.ex cow and chicken. Har sett bara ett avsnitt och såg i 2 minuter. Och våra barn får inte se dagens barnprogram efter att jag såg det. I cow and chicken så visade de en man som hade sex med en höna. Det var chickens farföräldrar. Helt sjukt. Om ett barn ser det så kanske de kommer och säger "Jag vill gifta mig med ett djur och ha sex med det. Så gör de i barnprogrammen." Och chickens bror är en ko. helt sjukt. sen nånting om en babian som bara visar baken. vem vill se en bak. sen är dagens tecknade barnprogram enbart dåligt tecknade. som att de drar linjer varstans bara för att.


Nä våra barn ska bara se tecknade serier från 80- och tidigt 90- tal. Där finns även Disney.

Allt är ordentligt ritat. Sen finns det en riktig story som går längs med hela serien i alla säsonger för att inte prata om introna till de serierna. Låtarna har en innebörd och är riktigt bra. Lyssnar man på t.ex M.a.s.k och Jayce and the wheeled warriors så är låtarna mycket positiva och handlar om hur man kan ändra sig själv om man verkligen tar till sig det.

sen i slutet på varje M.a.s.k avsnitt så visar de på ett sätt åt barn vad som är farligt att göra som t.ex ha radion vid badkaret eller hårtork i badet när man badar och liknande. I de serierna från de årtalen handlar det jättemycket om etik och moral. Det onda mot det goda etc.

Kan stolt säga att det var de serierna som formade mig. De handlar även mycket om att våga vara sig själv, ha en egen vilja, vad som är rätt och fel, inte falla för grupptryck, och även för mig vad det handlar om att vara en BRA ledare där många vill följa en och inte som dagens sjuka politiker och präster.

Här kommer smakprov på vilka serier det ska vara. Är bara deras themes i en kavalkad. kommer ta in lite olika klipp så några serier kan förekomma flera gånger. Men observera låtarna. Speciellt Jayce and the wheeled warriors, M.a.s.k, Jem, Disneylåtarna, Transformers (det var min favoritserie som liten och den formade mig mest och även m.a.s.k och jayce formade mig mycket), he-man, she-ra, ghostbusters, många många fler. Och leksakerna som gjordes från serierna var riktigt bra.

Dock måste man även tillägga att förr gjorde man även en långfilm av serierna om de var extra framgångsrika. Fast just nu vet jag enbart Transformers och He-man och She-ra filmerna. Där fick även Transformers en oscar för bästa animerade film 1986. Det visar vilken klass de serierna från 80- talet var i och dagens som bara funkar som skrik eller skräpprogram där man inte får ut nånting eller använder hjärnan. Man får bara dåliga vibbar och barnen vill gifta sig och ha sex med djur eller annat konstigt.


Jag avslutar klippen med att de som är längst ner är från just oscarsbelönade Transformers. Tar med låtarna. Så ni får höra lite ur soundtracket som visar att de verkligen satsade på filmerna och serierna. De gjorde även musikvideor som spelades på Mtv.






Nu kommer två klipp ur filmen men med nya låtar. :)

Tjohej på dig! //Mannen

Av Mrs Unique - 14 maj 2011 07:56

Idag ska vi alldeles om  en timme iväg på en föreläsning på Alandica, vårt eget kulturhus på Åland :P

föreläsningen kommer handla om öronsjukdomar samt allergier hos hundar och det ör en föreläsare från Djursjukhuset i stockholm som kommer hit.


Denna är gratis för alla som har en hundförsäkring på Ömsen så vi passar på då vi blev inbjudna, och sen så bjuder de ju på mat efteråt =D


  

Av Mrs Unique - 13 maj 2011 16:35

Jag har vart så jäkla sugen på någon sur godis ikväll men då vi ringde mina svärföräldrar bad vi om att de kanske skulle kunna köpa en liten påse med något surt då de ändå ska vara ute här i morgon och vara hundvakt..., Men ICKE sa Nicke. De    totalvägrade (läs:svärmor), Ibland undrar jag hur hon tänker; de har alltid kakor, glass eller godis hemma och köper godis i mängder till sina barnbarn men när man enda gången på 3år ber om en liiiten godispåse så går det inte för sig. Visst har jag en viss övervikt men jag tränar och äter mycket nyttigt under vardagarna så det skulle inte ha skadat.


Men som tur var ska min mamma till affären så hon skulle köpa lite choklad, kommer funka bra tror jag, med tanke på att jag mår i stort sett illa då jag hör ordet ´Choklad´.


Men svärmor tror att hon mår så mycket bättre av att själv äta sött "hela tiden" och köpa en massa "hälsopiller" som ska främja hälsan men jag tycker hon blir mer och mer sjuk desto mer piller hon pillar in :P

Av Mrs Unique - 12 maj 2011 16:52

       

Av Mrs Unique - 12 maj 2011 16:50

Hehe...trodde min blogg var kopplad till min facebook, men så var icke fallet :P

den inställningen hade tydligen försvunnit på vägen eller någe, men nu ska det väl funka igen <3

Av Mrs Unique - 12 maj 2011 15:34

En översikt av förlossningsställningarna i forna kulturer avslöjar att det naturliga sättet att föda för vårt släkte är sitta på huk, inte att ligga.Egyptierna tecknade födande kvinnor endast på huk, ur vars det sticker ut ett huvud. I antikens Rom användes förlossningsstolar; stolar utan sits, så att barnet kunde glida ner och ut.


Detta sättet är lättare att föda på, det visar studier gjorda på naturfolk som inte har civiliserat sig ännu. De bevisar att den fysiska ansträngningen minskar på modern under utdrivningsskedet. Att det gör ont kommer man inte ifrån, men det hela går mycket snabbare och fungerar bättre.

Av Mrs Unique - 12 maj 2011 15:18

Om kvinnan som ska föda är rädd eller ängslig kommer värkarbetet automatiskt att dra ut på tiden. Det är adrenalin som pumpar ut i blodet och värkarna försämras i samband med detta. För den moderna kvinnan innebär detta problem då det ställer till med mer problem. Värsta av allt just då är att när värkarbetet drar ut på tiden så blir hon ännnu mer ängslig och rädd, och detta fördröjer förlossningen ytterligare mycket längre än vad som egentligen är normalt.

Den onda cirkeln skulle kunna brytas om man hade möjlighet att koppla av i tryggt sällskap. Ju mindre rädsla, ju mindre smärta. Om det nu verkligen är nödvändigt att föda på BB av hygieniska skäl, så borde det göras så hemtrevligt som möjligt.  


Men för att hemförlossningar ska kunna klaffa krävs grundligt rengjort hem och nära vänner med barnmorskeutbildning. Men den moderna kvinnans dilemma är i egentligen att hon blivit så övertygad om att hon för barnets skull måste föda på BB att det också kan vara ångestfyllt för henne att stanna hemma.


Förutom en lämplig plats att föda på måste kvinnan även ha en bra födande ställning. Tittar man tillbaka i tiden kan man konstatera att kvinnan sällan valde att ligga ner på rygg. Från logisk punkt är det ju befängt att föda liggande, eftersom man då inte utnyttjar tyngdkraften. Istället för att "släppa ner" sitt barn blir modern tillsagd att trycka på. Hon måste pressa ut barnet i horisontalled.


Ännu en konstig procedur, som inte tycks motiverad vid denna naturliga händelse som en förlossning är. Det är som om modern, efter att ha fraktats till sjukhus , behandlas som om hon vore sjuk. Hon placeras i en säng och tas om hand av sjukhuspersonalen precis som om det vore något fel på henne -  när hon i själva verket strax ska få uppleva något helt oerhört och underbart.

Av Mrs Unique - 12 maj 2011 06:00

Hittade ett stycke i en bok som jag tycker stämmer bra övverens med vad jag anser om barnafödande.


"Den primitiva kvinnan födde sitt barn i den miljö hon hörde hemma, och där fick hon hjälp och stöd av andra kvinnor som hon redan kände. Hon fördes inte snabbt iväg till en ny och ganska skrämmande miljö, för att tas om hand av främlingar.Den blivande modern av idag är inte sjuk, men hon förs till sjukhus- en plats som vi instinktivt förknippar med sjukdomar, skador och smärta. Förflyttningen till denna miljö gör henne ängslig. På ett medvetet plan vet hon att allt man gör allt för att hjälpa henne, men på ett djupare plan känner hon den oro vi alla upplever då vi närmar oss en sjukhusbyggnad."


S.11 Ur "Förstå din baby" Centraltryckeriet, Borås 1992

Presentation


Hoppas du kommer trivas!



Buzzador

Fråga mig

14 besvarade frågor

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Lämna ett avtryck

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards